torstai 14. tammikuuta 2016

Miten menee herkuttomalla?

Pari viikkoa tammikuuta elelty, ja voin iloissani todeta, että vuoden vaihteessa tekemäni päätös herkuttomasta tammikuusta ja säännöllisestä syömisestä on sujunut vallan mallikkaasti. Ehkä juurikin siitä syystä, että olen syönyt säännöllisesti, joten makeannälkääkään ei ole päässyt syntymään. Nyt olo on varsin hyvä ja joulun jälkeinen herkkuähky on poissa, joten tiedän että seuraavat pari viikkoa joutuu vähän enemmän tekemään itsekurin kanssa töitä. Ei herkuttelu sinänsä suinkaan pahaa ole, mutta haluan nyt pysyä päätöksessäni tämän tammikuun.. ja siihen tsemppaan teitä muitakin, ketkä ovat lähteneet herkuttomalle tammikuun linjalle. Pysytään päätöksessä! Eiks niin? :)

Olen halunnut erityisesti kiinnittää tässä parin viikon aikana huomiota myös naposteluun. Syön säännöllisesti neljä - viisi kertaa päivässä, enkä käy sillä välin napostelemassa sitä sun tätä. Minulle on tyypillistä, että saatan joskus löytää itseni popsimasta porkkanoita tai namejakin vähän väliä, "ihan vaan pikkasen". Mutta mielestäni säännöllisyys on kaiken a ja o, ja myös aidon nälän tunnistaminen.. eikä vaan syöminen sen takia "kun tekee mieli". Senkin suhteen on mennyt oikeasti hyvin, joten toivon että tämänkaltainen säännöllisyys saa myös jatkua jatkossakin.. 

Kuvailin tuossa yksi päivä työpäivän syömisiäni, ja ajattelinpa jakaa tämän ruokapäiväkirjan teillekin. Tässä myös suuntaviivoja, kuinka pyrin "rakentamaan" ateriani. Ei mitään ihmeellisyyksiä, vaan peruskotiruokaa. Pyrin siihen, että jokaiselta aterialta löytyy niin hiilihydraattia, proteenia kuin hyviä rasvojakin.

Aamupala
klo 6.15 Kaurapuuroa, johon sekoitettu pari kananmunan valkuaista. Siemeniä ja punaherukoita. Iso kuppi kahvia.
Lounas 
 klo 10.30 Bataattisosetta, kylmäsavulohta, salaattia. Muutama tippa salaatinkastiketta.
Välipala 
klo 13.30 Kaksi riisikakkua, päällä avocadoa ja kalkkunaa. Appelsiini. Kahvia.
Päivällinen 
klo 16.30 Riisiä ja tomaattista kanakastiketta, kasviksia ja cashew-pähkinöitä. (Tässä vaiheessa unohdin, "ai niin kuva";))
Iltapala 
klo 21 Kaurapuuroa, puolukkaa ja mustaherukoita, cashew-pähkinöitä, riisikakku avocadoa ja kalkkunaa. 

Kun syö oikeasti hyvin ja säännöllisesti, riittää energiaa niin työhön, liikkumiseen kuin arjen askareisiinkaan, eikä vähäinen syöminen päivällä kostaudu sitten iltaövereinä.. :)

Mukavaa torstaita kaikille! Mitäs siellä tänään syödään? ;)

8 kommenttia:

  1. Näyttää hyvältä, Satu :)! Mä oon kans todennut, että jos syö säännöllisesti, ei tee mieli napostella karkkia tai muutakaan. Itse en sellaista harrasta, vaan syön rehellisesti 2 kunnon annosta ruokaa, ja lisäksi 2-3 muuta annosta (aamupala ja välipalat). Näin pysyn kylläisenä ja herkuteltua ei tuu ihmeemmin. Pyrin paria "jälkkärisuklaapalaa" yms. (en siis harrasta läheskään päivittäin!!) suuremmat herkuttelut miettimään nekin etukäteen, jotta ei tuu mentyä överiksi. Mulla ei oo oikeastaan koskaan "HUPS"-oloa herkuttelun jälkeen, vaan kaikki herkuttelut on sallittuja, joita teen. :P Ja kun on syönyt ruokaa kunnolla, ei niitä karkkeja jaksakaan mitään montaa sataa grammaa kerralla ;)

    Ps. Saat joskus tehdä mulle tota sun puuroa :D Kuopiossa sitten? ;) Mihin laitat keltuaisen, jos käytät valkuaista muuten?

    Ihanaa loppuviikkoa, Satu <3!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suhtautumisesi ruokailuun kuulostaa niin hyvältä! Tavoitteena itselläkin päästä napostelusta eroon, jolloin suunnitelluista herkuistakin nauttii enemmän:)

      Syön aika paljon kananmunia, joten keltuaiset menee välillä roskiin. Joskus toki sekoitan koko kananmunan puuron sekaan, mutta vähän vaihdellen.

      Iloa viikkoosi!:)

      Poista
  2. Näyttää ja kuulostaa hyvältä!! :) Tasainen ruokarytmi on kyllä tosi tärkeä! Mulla on kanssa herkuttomuus sujunut yllättävän hyvin! :D Kivaa loppuviikkoa! ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps, tsemppii sinnekin loppukuuhun. Eilen meinasi tehdä vauvajuhlien herkkupöydässä tiukkaa, mutta selvisin ;)!

      Mukavaa viikkoa!!:)

      Poista
  3. Hyvältä kuulostaa :) Minä en ole herkuttomalla, mutta tipattomalla ja karkittomalla. Tipaton olisi varmaan tullut luonnostaan, mutta karkkeja olisin syönyt, jos en olisi päättänyt olla ilman. Ylättävän helposti tämä on kuitenkin mennyt, ja hyvin on tunnistanut niitä tilanteita, missä karkkeja yleensä tekee eniten mieli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei jee tsempit sinnekin! Tuo on muuten hyvä juttu tiedostaa, milloin karkkia tekee mieli. Taustalla voi olla janoa, nälkää tms vaikka kiukkua :P Uskon, että herkuistakin nauttii enemmän kun ne on suunniteltuja - kuten Hannakin tuolla ylempänä kirjoitti.

      Poista
  4. Napostelun jättämisen vaikeus piinaa vähän täälläkin! Olen sopinut, että hedelmiä, pähkinöitä ja vihanneksia saa napostella, mutta karkit ja herkut täytyy jättää rauhaan, koska muuten niitä tulee popsittua alvariinsa. Yksi mikä mulla toimii hyvin makeanhimon selättäjänä, on muuten lakritsitee! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps! Naposteluhan on varsin mukavaa, niin siksihän siitä on vähän hankala päästä eroon:) Mutta onneksi tämä tammikuu on edelleen edennyt varsin hyvin. Jeps, clipperin lakritsitee on muuten namia, ja myös muutoinkin kuumat juomat vie kyllä sitä naposteluhimoakin pois huomattavasti. Olenkin litkinyt näin kylminä pakkaspäivinä paljon kuumaa juomaa:)

      Poista