tiistai 19. tammikuuta 2016

Vinkkejä talvijuoksuun

Pakkasterveiset pohjolasta! Nyt kun pakkanen paukkuu kunnolla, voisinkin kirjoitella vinkkejä talvijuoksuun. Kuten tiedätte, juoksen läpi vuoden, säässä kuin säässä. Tämänkaltainen postausidea oli jo marraskuun tienoilla, mutta alkutalven säät nyt olivat mitä olivat, kun kerta joulunakin olisi pärjännyt melkein t-paidalla. Ei pärjää kuitenkaan enää. Naureskelin tuossa yksi päivä Aki Nummelan instagramissa julkaistuille vinkeille talvijuoksuun pukeutumisesta: "Muuta Espanjaan ja pukeudu t-paitaan ja shortseihin". Varsin hyvä vinkki, mutta valitettavasti ei tällä hetkellä toteutettavissa. Siispä tässäpä näätte minun vinkkini talvijuoksuun. Tänään todettu toimiviksi -27 asteen (!!) pakkasessa.




Vinkki 1. Mene juoksemaan edellispäivänä juoksumatolle ja totea ettei tämänkaltainen nylkytys sisällä ole sitten yhtään sinun juttu. Iloitse kuitenkin siitä, että seuranasi oli ystävä, koska muuten puolenkin tunnin juoksentelu juoksumatolla olisi ollut liian puuduttava. Tosin juoksumattohan on varsin hyvä treenimuoto kyllä näin talvella, mutta tämmöiselle "elämysjuoksijalle ja luonnon lapselle" ei oikein moinen nappaa..

Vinkki 2. Katsele pakkasen kaunistamaa maisemaa ikkunasta ja fiilistele sitä, miten ihanaa olisikaan jos pakkanen olisi kymmenen pykälää alempana ja voisit juoksennella vaikka pitkänkin lenkin. Totea kuitenkin, ettei tähän ole mahdollisuutta ja herättele suomalaista sissimeininkiä itsessäsi ja muistuta, ettei ennenkään pakkaset ole ollut este juoksemiselle.

 Vinkki 3. Pukeudu värikkääseen aluskerrastoon ja pullistele peilin edessä ja vakuuttele pakkaselle, että minä vien tänään pidemmän korren. Muista, että olet suomalainen sissi, joka elää jääkarhujen keskellä hyisessä pohjolassa, jossa on nyt oikea talvi. 

Vinkki 4. Pue kerroksittain vaatetta päälle. Aluskerrasto, shortsit, talvijuoksutrikoot, lämmin kerraston paita, tavallinen syystakki,  kahdet sukat, säärystimet, panta ja pipo, huivi.. Kerrospukeutuminen joka kohtaan. Myös käsille. Suhteuta vaatteiden määrä pakkaseen ja suunniteltuun juoksuvauhtiin. Mitä kovempaa juokset, sen vähemmän vaatetta tarvit jne.. 

Vinkki 5. Lämmittele kevyesti sisällä ja lähde sitten juoksemaan pakkaseen. Jos ei ole ongelmaa hengityksen kanssa, anna mennä sellaista vauhtia joka tuntuu itsestä hyvältä. Älä lähde pakkasella mitään extremereittejä, vaan tyydy juoksemaan tuttuja reittejä ja varsin lähellä kotia varmuuden vuoksi. Pakkanen nimittäin on kuitenkin sen suhteen vaarallinen, jos jostakin syystä ei pystykään juoksemaan ja alkaa kylmettyä.

Vinkki 6. Ihastele luonnon kauneutta, pakkasen kuuraamia puita ja auringon paistetta.. Jos pakkasta on enemmän kuin -25, tyydy puolen tunnin juoksenteluun ja odottele lauhempia kelejä pidemmille lenkeille. 

Vinkki 7. Mene lämpimään suihkuun ja syö hyvin. Mene vällyjen alle nauttimaan kuumaa juomaa ja haaveilemaan hivenen suotuisimmista keleistä. Pakkasjuoksun jälkeen jää herkästi jalkoja "kylmäämään", vaikka juostessa lämmin muuten olisikin. 

Vinkki 8. Katsele kesäisiä juoksukuviasi maailman toiselta puolen ja harkitse uudelleen sitä Aki Nummelan vinkkiä talvijuoksuun pukeutumisesta.. "My number one tip: move to Spain and wear t-shirts and shorts. Finnish winter is for animals only."


Juoksuriemua vaan kaikille näillä pakkasilla! ;) Itse juoksentelin tänään 6,5km/35min. Ihan riittävän pitkä lenkki näille keleille..

Ps. Kättä pystyyn, joka oottelee jo shortsikelejä?
Nimim. äkkilähtöjä selailemassa :p   

10 kommenttia:

  1. Vähän samat fiilikset juoksumatosta, mutta menee sekin paremman puutteessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, juoksutuntumaa ainakin saa pidettyä yllä. Ja voihan siinä leikitellä mukavasti vauhdeilla, jos haluaa. Mutta hatunnosto niille, jotka jaksaa juosta pitkään matolla. Ei oo mun juttu:)

      Poista
  2. Kiitos kivoista vinkeistä. Taidan lähteä pakkaseen juoksemaan koirulin kanssa. Ja sen jälkeen rupean etsimään niitä vinkkaamiasi äkkilähtöjä.. tai suunnittelemaan muuten vaan matkaa lämpimään.. =) Hyviä pakkasjuoksuja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suunnitelmasi kuulostaa hyvältä. Näissä keleissä alkaakin jo vähän kaipaamaan jonnekin missä on lämmin, vaikka sinänsä ihanaa että mustan joulun jälkeen tuli kunnon talvi:) Samoin sinne mukavia lenkkeilyjä ja tulehan kertomaan, minne päätit suunnata:)

      Poista
  3. Hahah, mä nauroin tuolle Nummelan kommentille :'D hahaha! Ei mut mä tykkään liikkua pakkasessa, kunhan ei oo liikaa... tai et toi -27 alkaa kyllä olla tosi kova... huh. :D Rogainingissa oli jo -24 ihan tarpeeksi, mutta kyllä siitäkin selvisi kerrospukeutumisella. :) Mä en oottele vielä shortsikelejä kun oon just löytänyt hiihdon riemun taas, heh. :)

    Tänään juoksin vetoja matolla, mutta just ja just sain 30 min juostua, sillä on se vaan tylsää... mieluummin menen rauhallisesti ulkona tästä eteenpäin taas :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onhan siinä pakkasessa hyvätkin asiat, mutta tää lähemmäs kolkyt on turhan paljon kun autotkin alkaa hyytyä. :/ mutta muutenhan pakkasjuoksu onkin kivaa! Iloitsen myös hiihtäjien puolesta, että on lunta ja pakkasta :)

      Vetotreeneille matto onkin hyvä vaihtoehto, saa vaihtelua treeniin:) mutta mikäs sen parempaa kuin pitkät lenkit ulkosalla. Lauhempia säitä odotellessa:)

      Poista
  4. Reilu 20 pakkasastetta on sellainen keli, että mie vielä tarkenen ainakin pienen juoksulenkin juosta. Hiihdon osalta varpaat ja sormet ei paljoa yli -10 astetta kestä. Kerrospukeutuminen on tietty kaiken a ja o. Toimivaksi keinoksi olen todennut myös sen, kun laitan hanskat, sukat ja lenkkarit patterin päälle lämpeämään ennen lenkille lähtöä. On ihan mahtavaa pukea lämpimät varusteet päälle, etenkin kun sormet ja varpaat ovat miulla ne arimmat paikat. Kävellen tuntuu kyllä tarkenevan kelillä kuin kelillä, kun vyöryy toppatamineissa eteen päin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on,että ääreisosat on niitä herkimpiä ihan paleltumillekin. Ja jep,kyllä sitä ulkoilemaan pystyy kunhan vuorautuu kunnon kamoihin :) Pilkkihaalarihan on ihan pop.

      Poista
  5. Täällä yksi talvijuoksija ilmottautuu. Jännästi itsellä taasen ääreiset ei ole mikään ongelma vaan kädet normaalisti hikoaa myös pakkaskeleillä vaikka käytän ohuita hanskoja. Voi johtua siitä että räpellän paljon ilman hanskoja kaikenlaisia lukkoja ja salpoja rekikoiratouhuissa. Jalat pysyy silleen passelissa lämpötilassa. Huonoiten pärjää vatsan seutu vaikka onkin suhteellisen rasvaton, ja tuntuu että kylmä hiipii sisäelimiä myöten. Pitäisi saada vinkkiä hyvästä mahasuojasta. :P Lenkin jälkeen saattaa olla oikein huono olo kun alkaa lämmetä. Tietenkin myös takapuoli, reidet ja käsivarret kylmettyy myös jos pukeutuminen ei ole osunut oikein nappiin. Tuuli on aika paha vastus vaikka pakkasta ei olisi kovin paljon. Active shell-goretexvaatteet on osoittautuneet siinä aika hyväksi avuksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei no hieno homma, että sun kätöset kestää kovemmatkin pakkaset. Voihan se olla, että olet sen verran karaistunut. Mulla näpit kyllä jäätyy varsin hetkessä. Hassua, että huonoiten pärjää vatsa. Ehkä juuri siksi, että se on sitten niin rasvaton:) Mutta onneksi tosiaan varusteita on kehitelty siihen suuntaan, että pärjää säässä kuin säässä. Tuulenkin piiskaamilla alueilla. Tuuli tekee kyllä tooosi jäätäväksi ilman, ja erityisesti niissä se kunnon varusteiden merkitys korostuukin ulkoillessa:) Kiva muuten, kun kommentoit. Kävinkin jo sun blogiakin vilaisemassa, ja oi miten paljon kivoja juttuja sieltä löytyikään!:)

      Poista