sunnuntai 21. helmikuuta 2016

Juoksuntäyteinen viikko

Ajattelinpa raottaa teille otetta tämän viikon liikuntapäiväkirjastani. Itse rustailen liikkumiset ylös ihan perinteisesti käsin tavalliseen vihkoon.. enkä liiemmin seuraile esimerkiksi sykemittarista saatua dataa, vaikka se jossakin määrin hyödyllistä olisikin. En ole aikoihin edes käyttänyt sykevyötä lenkeillä, vaan enemmänkin mittari ollut matkassa, jotta tietää lenkkien pituuden/vauhdin. Tosin nyt tällä viikolla laitoin yhdelle juoksulenkille sykevyönkin, ja havannoista kerron myöhemmin lisää.


Maanantaina tuntui jokseenkin jaloissa vielä meidän lauantain porrastreeni ja päätin pitkästä aikaa juoksun sijaan tehdä pitkän kävelylenkin. Kävelin reippaasti noin kymmenen kilometrin lenkin, johon meni aikaa noin 90 minuuttia. Osan lenkistä kävelin umpihankeen tehdyllä polulla, ja tamppasin polkua samalla selkeämmäksi. Meidän läheisyydessä menee tosiaan sellainen mukava noin kymmenen kilometrin lenkura, jossa osassa siitä ei ole talvikunnossapitoa. Siellä pitää mennä sitten tallustella metsän keskellä pikku polulla. Minullehan pari viikkoa sitten tuli tämä yllätyksenä, ettei sitä tieosuutta (n.3km) auratakaan talvella. Siinä vaiheessa, kun juostuja kilometrejä oli takana 20 km, ja aikaa oli kulunut 1:50, ei yllättäen edessä ollut muutaman kilometrin mittainen umpihankijuoksu ihan kauheasti siinä vaiheessa naurattanut. Siinä vähän sisua jo koeteltiin. Kotosalla kuitenkin kahden ja puolen tunnin, 25 kilometrin jälkeen oli voittajafiilis. Mutta tämä maanantainen kävelylenkki oli mukava, kun lumessa tallustaminen ei tullut yllätyksenä. :)

Tiistaina puolestaan olin suunnitellut alkuun mennä kuntosalille ystävän kanssa, mutta hänen sairastuessa päädyinkin jälleen ulkoiluun. Tiistaina oli upea ilma, joten senkin puoleen juoksupolut houkutteli enemmän. Nyt ajattelin mennä saman 10 kilometrin lenkin, mitä edellisenä päivänä. Tosin tällä kertaa juosten. Tälle lenkille laitoin myös pitkästä aikaa sykevyön ylle. Ensimmäiset kuusi kilometriä ajattelin pitää yllä sellaista reipasta vauhtia, ja juoksin reippaat kuusi kilometriä puoleen tuntiin kunnes siirryin tähän lumiselle polulle juoksemaan. Siinä ymmärrettävästi vauhti tippui, mutta sykkeet puolestaan pompahti ylös. Lumessa ja epätasaisella alustalla juokseminen on ymmärrettävästikin erittäin paljon haastavampaa ja rankempaa, mutta uskon että tämmöinenkin juoksu vahvistaa monipuolisesti myös jalkojen eri lihaksia.. ja kehittää myös kokonaisuudessaan tasapainoa. Koko kroppa joutuu tekemään töitä paljon enemmän, ja mielikin, kun juoksu siellä lumessa on kaikkea muuta kuin helppoa. Mutta tämä lumiosuus oli tietoinen valinta, joten tsemppikin sen mukainen. Lumipolkua on noin kolme kilometriä, jonka jälkeen pääsee painelemaan vähän kevyemmällä askeleella etiäpäin. Kotimme sijaitsee pienellä mäellä (n.50metriä), ja loppuun lenkin päätteeksi sipaisinkin vielä kuusi kertaa mäkispurtit kotimäessä. Lenkin jälkeen olikin mukava mennä syömään ja päikkäreille, kun yöksi olin suuntaamassa sitten töihin.



Keskiviikko oli yövuorojen välipäivä, joten lepäilin koko päivän. Hetkisen kävin happihyppelyllä ja venyttelin kotosalla, mutta muuten päivä meni lähes koomaillessa. Myös edellispäivän lumijuoksu tuntui erityisesti pohkeissa.

Torstai oli myös nukkumispäivä, jolloin ei mitään kovin kovaa aktiviteettia ei kannata tehdä, vaan mieluummin nämä yövuorojen jälkeiset päivät vietän varsin kevyesti. Nyt kuitenkin pohkeet ja jalat tuntui varsin tukkoiselta, joten ajattelin mennä uimaan, joka on myös varsin huoltava liikuntamuoto. Tein tunnin treenin, josta istuin puolet saunassa ja puolet uimassa. Haha. :P Uin 500 metriä vapaauintia x 3, hyvin pienellä palautuksella. Lopuksi vielä potkuttelin laudalla, jonka jälkeen siirryin saunan lämpöön verryttelemään.

Perjantaina olimme sopineet aamujuoksutreffit Unnukan kanssa. Puoli yhdeksän pintaan lähdimme aamureippailulle vaihtamaan kuulumisia, joita olikin viime kerran näkemisen jälkeen tapahtunut paljon.. mm. Unnukka oli mennyt naimisiin ja käynyt häämatkalla ja sen sellaista pientä. ;) Mutta olipa mukava startti päivälle. Yhdessä juoksimme noin seitsemän kilometriä, ja itse jatkoin sitten vielä muutaman kilometrin päälle, kokonaisuudessa kymmenen kilometriä. Hyvä startti päivälle, ja voin myöntää etten olisi ilman Unnukkaa kyllä lähtenyt noin "aikaiselle" aamulenkille. :) Kaveri antaa hyvän potkun persuuksiin..


Lauantaina edessä oli pitkästä aikaa salibandypeli. Olin mukana työpaikan joukkuessa ja tarkoituksena olisi pelata kunnon säbäpeli. :) Halusin käynnistää tätä meikäläisen dieselkonetta alkuun juoksulenkillä, ja kävin lämmittelemässä nelisen kilometriä ennen kuin siirryin muiden mukana lämmittelemään myös hallille, syöttelemään ja verryttelemään ennen varsinaista peliä. Ja voi vitsit, että olikin pitkästä aikaa niin sairaan kivaa! Minähän olen pelannut  15 vuotta salibandya, ja kyllä se joukkuepelaaja vaan herää henkiin tällaisissa hetkissä. Oli niiiiiiin kivaa pelata kunnon salibandya pitkästä aikaa, ja meillä oli kyllä loistotiimi kun vietiin peliä kyllä ihan kympillä. Ja tämmöiset tempauksissa myös työyhteisö hioutuu entisestään yhteen, ja mikäs sen parempaa!! Tunsi kyllä pelin jälkeen juosseensa, kun pelattiin 20min eriä kolme. Onnistuin myös lentämään hienon voltin, kun vauhdissa vähän törmättiin ja tällä kertaa miehen massa oli kovempi kuin meikäläisen ja huitaisin komean voltin taaksepäin. Noh, se on lajin luonnetta se ;) Illalla selailin sitten vanhoja joukkuekuvia, ja kova kaiho nousi pelikentille.. Hienoja hetkiä on kyllä tullut koettua lajin parissa.. ja se yhteishenki, riemu, tiimi.. jotain ihan parasta! <3

 Sunnuntaina puolestaan  ajattelin taas vähän juosta. Jalat olivat hitusen tukkoiset eilisen jäljiltä, mutta ajattelin nyt tietoisesti haastaa omaa kroppaani ihan tulevaisuuden haaveita ajatellen. Esimerkiksi pitkillä polkujuoksuilla tottuu siihen, että jalat on jo väsyneet, mutta silti ihmeen hyvin sieltä potkua vielä kuitenkin löytyy. Tämän päivän pitkis olikin sillä ajatuksella, että juostaan jo väsyneillä jaloilla. Päivän sää toikin oman haastavuutensa lenkkiin, irtolunta oli tiellä paljon ja sen lisäksi Kuopion maasto on varsin mäkistä. Sen lisäksi tuiskutti luntakin vielä mukavasti ja tuuli tuiversi kasvoja vasten. Siispä jo alkuun oli selvää, että tänään taidettiinkin treenata enemmän sitä mentaalipuolta. ;) Kilometrin juoksin vielä umpihangessa, tämän viikon teeman mukaisesti koska halusin kiertää taas yhden toisenlaisen lenkin joka edellytti polkujuoksupätkää, mutta se ei nyt tietenkään ole talvella kunnossa. Kilometrin verran piti sitä polkua tehdä sitten tehdä itse. Nannaa:) Juoksin pari tuntia, matkaa kertyi 19,4 kilometriä. Tovin mietin siellä umpihangessa juoksennellessa, että kesällä muuten askel lentää, kun tämmöstä talvella tahkoaa :)





 Kokonaisuudessa viikko näytti siis seuraavalta:
Ma: Kävely 10km 1:30h
Ti: Juoksu 11 km, 1:09 h
Ke: Lepo
To: Uinti 1500 metriä + verkat, n.40min
Pe: Juoksu 10 km, 1 h
La: Juoksu 4 km 22min + salibandya (sis. lämmittelyt + peli)  2 h
Su: Juoksu 19,4 km, 2:00h

Tämä viikko oli siis varsin ulkoilun ja juoksun täyteinen, ja salitreenit jäivät kokonaan väliin. Tälle viikolle suunnittelin aloittavani yhden viikon tutustumispassin kuntosalille, mutta siirsin sen kuitenkin myöhemmälle ajankohdalle. Ensi viikolla voisikin sitten treenailla vaikka vähän enemmän lihaskuntoa, kun tämä viikko meni kestävyysharjoittelun puolelle. :) Mutta huippu juoksuviikko takana kaikkinensa!

Leppoisaa sunnuntai-iltaa kaikille ja oikein mukavaa alkavaa viikkoa!

Miltäs näytti teidän liikkumiset tällä viikolla? Juoksuhuumaa, vaiko jotakin muuta?:)

10 kommenttia:

  1. Samaa mietin minäkin useammalla lenkillä tällä viikolla eli kesällä kyllä kulkee :) Tällä viikolla on tullut taivallettua kovassa tuulessa, sateessa, auraamattomilla teillä ja melko mäkisillä reiteillä, joten kun asfaltti tulee esiin niin ei voi muuta kuin kulkea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä, taatusti askel suorastaan lentää :) Vähän jo odottelen parempia pitoja, vaikka luminen maisema on myös varsin kaunista.

      Poista
  2. Wau mikä viikko! Mulle riittää näin talvisin maksimissaan 30 kilometriä viikossa, joten sun juoksumäärät näyttää mun silmissä isoilta. Hyvä, kun kulkee! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viime viikolla juostuja kilometrejä tuli merkittävästi enemmän aikaisempiin viikkoihin nähden, normaalisti ehkä joku 20-30 kilometriä on tosiaan minunkin viikkokilometrit ainakin vielä toistaiseksi:) Viime viikko sattui olemaan kunnon juoksuviikko. :)

      Poista
  3. Huhhui, melkoisia lenkkejä olet maastossa kirmaillut! On kyllä tosissaan eri juttu juosta tiellä verrattuna umpihankijuoksuun. Mahtavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, sisujuoksua se on siellä lumessa.. mutta käy vähän lihaskuntotreenistäkin ;)

      Poista
  4. Talvijuoksu jää olemattomiin, kun lähinnä hiihdän koiran kanssa. Kesän polkuja odotellessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hiihto onkin erittäin mainio talvilaji, ja taatusti ladut kutsuisi enemmän minuakin jos osaisi hiihtää. Mutta samoin täällä myös odotellaan jo kesän polkuja.. jotta pääsee askel vielä paremmin lentämään. :)

      Poista
  5. Tosi monipuolinen ja supertehokas treeniviikko sulla! :) Mäkin löysin talvijuoksun ilot vihdoin viime viikolla, kun kyllästyin juoksumattoon :D Oli melkein jo ehtinyt unohtaa minkä fiiliksen kunnon juoksulenkki ulkona tuokaan tullessaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee hyvä Hanna, lukaisinkin blogistasi että talvijuoksu oli löytynyt. Ulkoilu on kyllä parasta:)

      Poista