Avovesiuinti

Vesi on minulle mieluisa elementti. Lapsuuden kesät vietettiin lähes tulkoon järvessä, sukellettiin, tehtiin vesitemppuja, uitiin ja hypittiin. Olen aina nauttinut vedessä olemisesta ja teini-ikäisenä tykkäsin uida pitkiä matkoja keskellä järveä, toisen ollessa veneellä tai laudalla. Mökkireissuilla sauna oli kuumana aamusta iltaan ja maltoimme sisarusten kanssa poistua vedestä vain syömään kunnes taasen jatkettiin. Varsinaista vapaauintia en ollut koskaan kuitenkaan opetellut ja pää edeltä hyppääminen on minulle ollut pelonaihe vuosia, enkä sitä uskalla vieläkään. Olen kuitenkin ollut todella iloinen tästä triathloninnostuksesta, joka rohkaisi minua opettelemaan oikeasti vapaauintia ja menemään triathlonseuraan mukaan, josta sai hyviä vinkkejä uinnin opetteluun. Vapaauintia yritin opetella jo ennen viime kesän triathlonin pikamatkaa, mutta siinä kisassa jouduin kuitenkin tyytymään rintauintiin. Nyt kuitenkin reilu puoli vuotta harjoitelleena vapaauintia, on uintiosuudellekin erilaiset lähtökohdat.  

Nyt on kesäkuun ensimmäinen viikko ja olen käynyt jo kolmesti uimassa ihan järvessä. Hankin ihka ensimmäisen märkäpuvuni ja uskaltauduin jo tällä viikolla sitä kokeilemaan. Fiilis oli vinha. Märkäpuku tosiaankin kelluttaa. Tiistaina oli lämmin päivä, joten vesikin ei tuntunut niin kylmältä ja uiminen oli suorastaan miellyttävää. Avovesiuinnin vapaus on vain niin mahtavaa, kun ei tarvitse jatkuvasti olla kääntymässä altaan päissä. Odotan jo hivenen lämpimimpiä kelejä, jolloin voi uida jo vähän pitempään. Tällä hetkellä uintikerrat on ollut lähinnä märkäpukuun totuttelua ja suunnistustaitojen opettelua, joka onkin yllättävän haastavaa. Säännöllisesti pitää tarkistaa suuntaa, ettei harhaudu pahasti reitiltä. ;)



Olen kyllä niin tykästynyt tähän uintiinkin. Huippua, kun näiden kaikenlaisten päähänpistojen myötä oppii uutta ja löytää lajeja, joista innostuu. Kannattaa siis heittäytyä uusiin haasteisiin, koska voi löytää vaikka mitä innostuksia. Tällä viikolla pääsin testaamaan myös kaverin maantiepyörää, ja sen kanssa pyöräily olikin todella kivaa. Eipä siis ihme, että ihmiset tykkää polkea pitkiä matkoja. Onhan se vähän toista sellaisella kevyellä menopelillä:) 

Mutta voi että, onpa mahtavaa, että tämä "avovesiuintikausi" on vasta aluillaan. Uskon, että tulen tänä kesänä viettämään aikaa järvessä enemmän kuin vuosiin. Mahtavaa!! :)

Onkos siellä muita uimiseen tykästyneitä? Joko on uintikausi korkattu?

Kommentit

  1. HEP! Minä, minä! Olen aloittanut avovesiuintikauden siis.. hih! Vesi on vielä vähän kylmää, ja eilen taisi olla +14 astetta, joten 1,5 km siinä vedessä ei tuntunut ihan niin kivalta kun pikkaisen lämpimämmässä... no, siitä lisää, mutta mä oon ollut ihan samanlainen vesipeto pienenä kuin sä. Veneillessä olin aina vedessä.. tuttua toi että sauna ollut lämpimänä aamusta iltaan, ja vanhempien piti patistaa välillä vedestä pois! Nimenomaan luonnonvedet on mun juttu, ja uimahallit ei edelleenkään oo yhtään mun juttu, vaikka kovasti uinnista tykkäänkin ja hyvä liikuntamuoto onkin! Eli tänä kesänä aion kyllä ehdottomasti harrastaa avovesiuintia enemmän ja ottaa ilon irti siitä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jooh kyllähän se kylmä vesi on kylymää! Hrr. Eilen käytiin uimassa ja myrskyisen päivän jäljiltä vesi oli kyllä ihan jäätävää! Huhuh. Ei siinä olis tehnyt mieli uida 1,5 kilsaa. Odottelen sun uintikokemuksiasi!

      Hihih, aikamonen muksun lempipuuhaa on varmastikin ollut uiminen. Oi niitä ihania kesiä!!:) Uimahallissa jatkuva veivaaminen altaan päästä päähän on rasittavaa, avovedessä ui jo huomaamatta pidempiä matkoja ihan kevyesti. Ihanaa kun olemme molemmat innostuneet uimisesta lapsuusvuosienkin jälkeen. :)

      Poista
  2. Mä en ole mitenkään erityisen tykästynyt uintiin, mutta se johtuu vaan siitä, etten osaa! (Vapaauintiharjoituksia on takana kolme kappaletta. :D) Aion kuitenkin antaa sille vielä mahdollisuuden. Väittävät, että sekin taito on mahdollista oppia. Katsotaan, kuinka käy omalla kohdallani. ;) Uskon kyllä, että se olisi ihan mukavaa touhua, jos ei meinaisi tukehtua. :D

    Hienoa, että olet löytänyt uinnista uuden innostuksen kohteen! Onhan se kropallekin parempi, kun tulee monipuolista treeniä (vaikka sitähän sun treenit ovat ilmeisesti ennenkin olleet :) )!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ennen kun kävin uimahallissa, yleensä aina vain vesijuoksin ja uiminen tuntui vieraalta. Nyt kun uskalsin oikeasti alkaa opettelemaan vapaauintia, ja ymmärsin ensimmäisenä hengityksen merkityksen, alkoi uiminen tuntua paljon mielekkäämmältä. Sitten kun sai vähän tekniikkavinkkiäkin, niin siinähän ihan hurahti uimiseen! Tosin tekniikassa on vieläkin PALJON parannettavaa, mutta nyt uidessa pääsee jo pitkiä matkoja eteenpäin hengästymättä, joten se on jo hyvä lähtökohta tähän kesään :) Aloittaessani en selvinnyt vapaauiden edes altaan päästä päähän, joten onhan tässä nyt kehittymistä tullut:)

      Ja uiminen on tuonut kyllä tosi paljon lisää monipuolisuutta, vesi on kuitenkin elementtinä varsin lempeä ja mielestäni toimii jaloille myös palauttavana muotona. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla ;)

      Poista

Lähetä kommentti