Miten minä treenaan?

Olen elämäntapaliikkuja, nautiskelija jonka on hyvin vaikea noudattaa mitään treeniohjelmia. Se on nähty :) Vuosikaudet olen edennyt omaa kroppaa kuunnellen ja liikkumisen riemusta nauttien. Toki olen pyrkinyt tekemään treenejä eri intensiteeteillä, mutta ehdottomasti eniten sillä mukavuusalueella. Varmasti olisin saanut enemmän aikaan tulosta, jos keskittyisin  miettimään enemmän harjoitusteni laatua. Mutta toisaalta - ehkä liikunnasta on tätä kautta tullut syvempi osa elämääni. Rakkaus liikkumiseen saa minut liikkeelle viikko toisensa jälkeen. 

Alkuvuoden treeniohjelmaa on rytmittänyt ryhmäliikuntatunnit ja viikonlopun pitkät ulkoilut. Työpäivien jälkeen en ole juuri lainkaan lenkkeillyt, joten ulkoilu ja juoksun painopiste on ollut viikonloppuina. 


Tänä vuonna olen käynyt ryhmäliikuntatunnilla noin kaksi-kolme kertaa viikossa, jonka lisäksi viikonloppuisin olen tehnyt pidempää lenkkiä ulkoillen. Ryhmäliikunnassa olen suosinut mm. body attackia, joka on mielestäni ollut hyvää juoksutekniikka-treeniä kaikkine polvennostoineen yms. liikkeineen. Body compat on puolestaan ollut vahvaa core-treeniä, joka myös tukee juoksuharjoittelua. Lisäksi harvakseltaan olen käynyt muissa lihaskuntopainoitteisissa tunneilla. Vuoden alussa aloitin myös kuntonyrkkeilyn, jossa olen kerennyt käymään muutaman kerran. Treenitunteja on kertynyt noin 7-10 tuntia viikossa. Osa treeneistä on pidempiä, joka viikko on yksi- kaksi lepopäivää.

Nyt hyllytin fressin kortin hetkeksi, koska ajattelin lisätä varsinaisen juoksuharjoittelun määrää kevättä kohden. Katsotaan nyt, miltä treenit keväällä sitten näyttääkään. Toivottavasti saan itseni houkuteltua myös uimahallille, jotta vapaauinti ei unohtuisi kokonaan. Josko ensi kesästä tulisi myös jälleen upea avovesiuinti-kausi??

Tänä viikonloppuna oli pitkien siivujen päivät. Ensin polkujuoksua Puijolla, tänään sauvakävelyä.

Pitkä lenkki Puijolla


Vuoden ensimmäinen kolmen tunnin lenkki. Puijon talvipoluilla on helpompaa juosta kuin kesällä. Juurakot ovat peittyneet lumipeitteen alle ja maastopyöräilijät pitävät polut mukavasti puhtaana. 
Kello sippasi ajassa: 21,4km - 2:44h, edessä oli vielä vartin pätkä Puijolle. Pitkän lenkin kruunasi puijon portaiden kipuaminen ylös. Toki reitin voisi toisellakin tavalla suunnitella..  Nousua kertyi 515m + portaat.

Sauvakävelylenkki


Tänään oli ihan helmi keli! Lähdin heti aamutuimaan sauvakävelylle lähimäkiin. Ja ai että miten nautinkaan! Sauvakävely on muutoinkin ihan mahtava liikuntamuoto. Koko kroppa on liikkeessä ja tehoja saa kyllä hyvin irti erityisesti ylämäessä. Alamäet voikin rallatella juosten alaspäin. Tänään kolme tuntia (19km) nauttimista huisista kevättalven säästä.

Rentouttavaa sunnuntaita ja tsemppiä alkavaan viikkoon! Nautitaan tästä kevättalvesta! :)

Kommentit