sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Liikunnallinen vuoteni 2014

Istun kotikotona. Valkea lumipeite on onneksi täälläkin maassa. Söin äitin tekemiä pipareita. Istun pirtin pöydän ääressä ja on erittäin sopiva hetki palata menneeseen liikunnalliseen vuoteen sillä välin, kun kummityttö vetää hetken vielä sikeitä. Tänä vuonna on todellakin hurahdettu kestävyysurheilun saloihin. Se on mun juttu! Pidin ensimmäistä kertaa liikuntapäiväkirjaa, ihan perinteistä vihkoa, joka tuli juoksija-lehden mukana. Sen avulla on kiva muistella miten sitä onkaan liikuttu eri kuukausina.


Tämänkaltainen postausidea olikin mielessä, mutta Hannan Töppöjalkaa-blogista sain idean, miten tästä vuodesta oikein kirjoittaisi. Blogipostauksesta tulee piiitkä. Toivottavasti pysytte mukana koko vuoden. ;)


Tammikuu

-Aloitin systemaattisen maratonharjoittelun, mutta pidin juoksumäärät maltillisena joulukuisen nilkan nyrjähdyksen vuoksi. Nillkka turposi herkästi juoksulenkkien jälkeen. Kokeilin olisiko Zeropointin kompressiosukista helpotusta turvotukseen, ja olihan niillä.
-Hyödynsin myös alkuvuoden kuntosalitutustumisia ja kävin testaamassa erilaisia ryhmäliikuntatunteja, kahvakuulaa, pumppia, balancea, crosstrainingia, cxworkia jne.

- Kävin fysioterapeutilla saamassa ohjeita nilkan kuntoutukseen. Fyssari kiinnitti huomiota koko kehon tasapainoon, ja sain ohjeita fustra-tyyppiseen
harjoitteluun.
-Tammikuussa juoksin jo kaksi pitkää lenkkiä, joista toinen 16km ja toinen 24km. Yhteensä juoksin 100 km.
- Salibandytreenit jätin tuolloin kokonaan väliin, koska nilkka ei tuntunut stabiililta äkillisten suunnanmuutosten aikana. Tällöin jo mietin, että 13 vuotta jatkunut salibandyura taitaa olla paketoitu. Nyt on muut haaveet mielessä.

Helmikuu

-Leuto talvi mahdollisti ns. helpon talvijuoksuvuoden ja lenkkikertoja kertyikin jo huomattavasti tammikuuta enemmän. Helmikuu oli varsin juoksupainotteinen kuukausi. Kerran viikossa pidin lihaskuntoharjoitteita yllä kotikahvakuulailulla, mutta muutoin lenkkipolut vei mennessään. Helmikuussa pari pitkistä, 16km ja 20km. Yhteensä juoksin 110km.
-Tutustuin helmikuussa Hannaan, Tiinaan ja Karoliinaan yhteisen blogimiitin muodossa, jolloin kävimme tutustumassa crossfitiin.
- Flunssa vaivasi viikon.
Maaliskuu

-Juoksupainotteisuus näkyy myös maaliskuun osalta. Juoksin maaliskuussa keskimäärin kolme kertaa viikossa, + kerran viikossa jotain lihaskuntoharjoittelua + kerran-kaksi kertaa viikossa myös pitkiä palauttavia kävelylenkkejä. Tein erilaisia juoksulenkkejä, pitkiksiä, kovia ja tasavauhtisia. Pitkikset olivat 16km, 26km,18km,21km.
-Maaliskuu alkoikin jo vaikuttaa maratonharjoittelulta, kilometrejä kertyi 130km ja harjoittelin energiageelien käyttöä pitkillä lenkeillä. Muistan kyllä vielä fiilikset itsensävoittamisesta, kun kerta toisensa jälkeen tuli pidempiä ja pidempiä kilometrejä nakuteltua. Maraton alkoi vaikuttaa jo lupaavalta.

Huhtikuu

-Alkuvuosi oli mennyt lihaskunnon osalta vähän miten sattuu, ja huhtikuussa olin herännyt siihen, että kaipa ainakin käsitreeniä voisi tehdä. Juoksut jatkui entiseen malliin, mutta kävin myös salilla tekemässä käsipainotteista treeniä. Juoksut noudattivat entistä kaavaa, paitsi että kevätkelit antoivat näemmä vauhtia jalkoihin, kun vauhtia tuli lisää ja esim. 10km lenkin juoksin 47 minuuttiin.  Pitkiksetkin pidentyivät ja ensimmäinen 30 kilometrin lenkki tuli juostua kaverin kanssa. Juoksimme viereiseen kaupunkiin, ja menimme siellä suoraan kylpylään! Muistan kun hirmuisissa endorfiinipöllyissä huutelin vastaantulijoille, että me ollaan juostu Kuopiosta asti. Haha! Mietittiin jo tuolloin, että Tukholmassa saattaa olla vähän enemmänkin kannustajia:)
-Huhtikuussa lomailtiin myös Lapissa, jossa hiihdin ja kiipesin Pyhäkero-tunturin laelle. ;) Huhtikuun juoksut: 154km. Pitkikset 15km, 30km,31km.  


Toukokuu

-Toukokuussa pääsin jo kesän makuun, kun lähdettiin "etelän leirille" Mallorcalle. Meidän reissu oli varsin liikunnallinen. Pyöräiltiin, patikoitiin, juostiin ja uitiin. :) Testasin ensimmäistä kertaa elämässäni maantiepyörää. Huikee reissu täynnä upeita aktiviteetteja!
-Suomessakin juoksenneltiin ja alkoi olla jo maraton vahvasti mielessä ja toukokuun puolessa välissä sairastuin flunssaan ja iski paniikki. Ennätänkö parantua ennen Tukholmaa. Viimeiset viimeistelyviikot ennen maratonia oli ihan hirveitä, kun piti säästellä. :) 
-Elämäni ekan maratonin juoksin Tukholmassa aikaan 4:07. Maratonista jäi positiivinen fiilis, nälkää tosin jäi. Tein negative splitin, eli toisen puolikkaan juoksin nopeammin.  Tunnelma oli huikea, mutta mun makuun juoksijoita oli liian paljon. Maratonilta jäi mieleen myös omiin jalkoihin sotkeutuminen 10 kilometrin kohdalla ja polvet ruvella maaliin asti. Juoksijaristeily oli kyllä älyttömän kiva, ja meillä oli toodella hauskaa! :p


Kesäkuu

-Kesäkuu olikin palauttelu kuukausi. Jalat olivat kipeät noin 1 ½ viikkoa maratonin jälkeen ja ensimmäiset päivät olivat varsin hankalia ja kävely aavistuksen tönkköä. :) Polte oli kuitenkin salille jo kova, ja liian varhain menin jalkatreenin pariin. Penikat alkoivat vaivata.
-Kesäkuussa ostin fillarin. Kesäkuussa tuli sitten uinti ja pyöräily uusiksi lajeiksi harjoitteluun. Pari viikkoa maratonin jälkeen poltteli myös juoksun vauhtilenkit. Matkat lyhenivät keväästä, mutta vauhti kiihtyi. Juoksua 30km. Vähän vähemmän kuin viime kuukausina :)  


Heinäkuu

-Heinäkuussa tuli kuvioihin mukaan yhdistelmälenkit. Alkuun pyöräilyä, jonka päälle juoksua. Syntymäpäivänäni pyöräiltiin A-M:n kanssa 40 km, jonka päälle juostiin 10 km. Aikamoisen hyvä fiilis tuommoisen repäisyn jälkeen:) 
- Treffattiin Hannan ja Suvin kanssa juoksun, uinnin ja nepalilaisen ruuan merkeissä:)

-Heinäkuun kuumuudessa alkoi myös juoksu jälleen maistua. Juostiin kesäillassa A-M:n synttärilenkki, 26km, ajatuksena joka vuodelle yksi kilometri. Aika hauskoja tapoja juhlia synttäripäivää.  -Olin näemmä unohtanut lihaskuntoharjoittelun kokonaan ja keskittynyt vain juoksuun, pyöräilyyn ja myös uintiin.
Juoksua 106km. Pyöräilyä 183km.


Elokuu

-Elokuu oli varsin monipuolinen kuukausi ja erilaisten treenien täyteinen kuukausi. Oli juoksua, pyöräilyä, uintia ja salitreeniä.

-Kevään mittaan olin juossut paljon pitkiä rauhallisia lenkkejä. Mietin, että löytyykö vauhtia vielä esim. puolimaratonille ja päätinkin juosta omatoimisen puolimaratonin. Juoksin sen aikaan 1:46.
Vauhtia löytyi. :)

-Sitä seuraavalla viikolla olikin uudenlainen haaste edessä. Elämäni eka pikatriathlon polttarihumun merkeissä. Olimme ilmoittaneet polttarisankarin pikatriathlonille, jonne me muut menimme mukaan. Tapahtuma oli käsittämättömän huikea ja oli ihan hurjan hyvä fiilis!:) Uintikaaos yllätti, eikä vapaauinnista tullut yhtään mitään. Räpiköin rintauinnilla maaliin, jonka jälkeen hyppäsin fillarin selkään. Juoksuosuus meni kuin siivillä ja juoksin vitosen 22 minuuttiin. Loppuaika oli kokonaisuudessaan 1:18. Huikeeta!! :) 


- Kävin melomassa.
-Elokuussa pyöräiltiin myös parit pitkät 100 kilometrin pyöräilylenkit.

-Aloitin systemaattisen saliharjoittelun ja koko kroppa kiitti!
-Juoksin cooperin testin lenkkeilyn ohessa,  2850m.


Syyskuu
- Syyskuussa liityin kuntosalille jäseneksi.
- Juoksin Kuopiossa puolimaratonin, 1:43:52. Ennätys!:)
- Kasasimme vanhan säbäjoukkueen kasaan ja aloitimme säbävuorot kerran viikossa.
- Pidettiin Hannan, Karoliinan ja Tiinan kanssa toinen blogimiitti ja kävimme Nuuksion metsässä retkeilemässä.
- Syysflunssa vaivasi.

Lokakuu
-Lokakuu jatkui säännöllisellä salitreenaamisella.
-Kävin ystävien kanssa patikoimassa Kolilla vanhan herajärven kierroksen
-Ilmoittauduimme ensi kesän perusmatkan triathlonille H:n kanssa, joten uintikin piti ottaa haltuun. Aloin käymään pari kertaa viikossa uimassa ja opettelemassa omatoimisesti vapaauinnin alkeita.
- Osallistuin Tahkon vuorijuoksuun, joka oli kyllä ihan käsittämättömän huikea kokemus! Maisemat oli valtavan upeat! :) Tämänkaltainen yhdistetty polku-maastojuoksu vei todellakin mennessään.. Juoksureitti meni kauniilla Tahkon pururadoilla, poluilla, rinteissä ja metsäteillä. 21 km juoksin 2:06.
- Kävin juoksemassa myös ensimmäisiä kertoja lenkkejä poluilla. Polkujuoksuhuuma vie mennessään. Kiitos myös inspiroivien blogien.




Marraskuu

- Pitkä ja pimeä marraskuu on oiva kuukausi testata erilaisia ryhmäliikuntatunteja. Treenikaverini H lähti lomailemaan Thaimaaseen, ja itse tarvitsin tsemppiä salitreenaukseen. Aloin siis käymään erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla, joista kerroinkin edellisessä postauksessa.
- Marraskuussa uintitreenit vakiinnuttivat paikkansa. Menin triathlonseuran uintitreeneihin, josta sain todella hyviä vinkkejä uintiin. Uuden oppimisen riemu oli ihan valtavaa ja uintikerta toisensa jälkeen oli todella kivaa!!
-Marraskuun lopussa oli pientä flunssaa.

Joulukuu

-Joulukuussa jatkui juoksu, uinti ja erilaiset salitreenit.
- Nähtiin Juoksuttaa-blogin Piian kanssa juoksulenkkitreffien merkeissä.
- Sain H:n takaisin treenikaveriksi. <3
-Testasin pitkästä aikaa myös spinningiä, josta tykkäsin!
- Juoksentelin myös lumisilla poluilla.. Lumi valaisi pitkää ja pimeää talvea!



Kokonaisuudessaan urheilullisesti tämä vuosi on ollut ihan huikea! On ollut uusia saavutuksia monenlaisista lajeista. Ennen kaikkea on ollut ihan parasta, että olen saanut nauttia ilman loukkaantumisia kokonaisen vuoden. Muutamat flunssat ovat vaivanneet, mutta pääosin olen säilynyt varsin terveenä. Tämä vuosi on lisännyt uskoa omaan itseeni ja saanut entistä enemmän rohkeutta siihen, että kannattaa heittäytyä uusiin haasteisiin. Säilyttää tekemisessä rento ote ja nauttia matkan teosta. Tavoitteet vievät eteenpäin, mutta ne ei saisi olla pelkästään itsetarkoitus. On todella tärkeää, että nauttii treenaamisesta ja siitä mitä tekee. Ei vertaa itseään toisiin, vaan uskoo itseensä ja uskaltaa mennä rohkeasti eteenpäin, askel askeleelta.
Olen myös viikottain pitänyt kerran tai kaksi lepopäivää ja jokaisen flunssan yhteydessä olen tyystin lopettanut  harjoittelun ja odottanut, että kroppa alkaa tuntua normaalilta. Voin rehellisesti sanoa, ettei koko vuotena ole ollut kertaakaan sellaista oloa, että "onko pakko lähteä treenaamaan?". Olen oppinut kuuntelemaan kroppaani ja jos tuntuu siltä, että tarvitsen lepoa, olen todellakin levännyt. Vaikka tekeekin tiettyjä treeniohjelmia tai suunnitelmia, on viisautta muuttaa niitä tarpeen vaatiessa. Mikään tavoite ei mene pilalle vaikka joku treenikerta jäisikin väliin. Kunto ei lopahda, vaikka olisit viikon tekemättä mitään. Muistakaa armollisuus. Muistakaa oman kropan kuuntelu. Maratonillekin valmistautuessa en ottanut stressiä juoksumääristä. Jotkunhan juoksee tuplasti enemmän, mutta mitä sitten. Tällaisellakin harjoittelulla pääsee varsin hyvään lopputulokseen!:)

Minulla on mielestäni rento, mutta päämäärätietoinen ote kohti uusia seikkailuja! Tärkeintä on, että nauttii siitä, mitä tekee! Tällaisiin ajatuksiin voinkin toivottaa teille kaikille oikein ihanaa joulunaikaa! Tehkää omannäköisenne joulu.<3 Pitäkää huolta lähimmäisistä ja itsestänne. Se on kaikkein arvokkainta. Tunnelmallista joulunaikaa!<3

Mitäs teidän vuoteenne onkaan sisältynyt? Uusia juttuja? Lajilöytöjä? Pettymyksiä?

16 kommenttia:

  1. Onpa inspiroivia kuvia! Sulla on ollut kyllä ihailtavan liikunnallinen ja silti tasapainoisen oloinen vuosi :) erilaisia lajeja ja itsensä voittamista, aika mahtavaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä ole kommenttiisi juuri lisättävää:) Huippu vuosi. <3 Tää vuosi on kyllä antanut lisää uskoa omaan itseensä ja yhä enemmän rohkeutta heittäytyä:)

      Ihanaa joulunaikaa & elämyksellistä vuotta 2015 sinulle Ninni. :)

      Poista
  2. Paljon kivaa sisältynyt sinun vuoteen :)
    Minun vuosi oli myös hyvä, ei pettymyksiä, oikeastaan vain juoksuniloa. Treenit painottuivatkin juoksuun, mutta uutta oli kisailu. Samoilla fiiliksillä pyrin jatkamaan ensi vuodenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps! Vuosi oli elämyksellinen. :)

      Sullakin oli kyl hienojen saavutusten vuosi. Juoksuiloa ja nopeita jalkoja myös ensi vuoteen:) Hyvää joulua!

      Poista
  3. Todella kivasti toteutettu vuosikatsaus! Ja yhdyn Ninnin kommenttiin: todella inspiroivia kuvia myös :) Sulla on ollut mahtavan monipuolinen liikuntavuosi. Olet mun silmissä ihan teräsnainen ja ihailen sua! Enkä tietty pelkästään liikkumistesi takia, vaan ennen kaikkea sitkeän, valoisan ja riittävän lempeän asenteesi vuoksi. Mun tärkein lajilöytö tälle vuodelle on ollut jooga. Jollain tavalla se tuli mun elämään just oikeaan aikaan ja on toiminut tärkeässä roolissa erityisesti mun henkisen hyvinvoinnin ja sen kehityksen taustalla. Mulla on ihan tosi hyvä kutina ensi vuodesta, sillä tuntuu, että alan vihdoin olla se, joka minun on kuuluukin olla. Onnellinen, tavallinen, silti erityinen nainen. Liikuntavuodestani on jäänyt mieleen myös monet leuanvetotreenit! Vielä ei olla ihan siellä, mutta lähempänä! Eiköhän me Satu se leuka ensi vuonna selätetä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana Tiina! Kiitos erittäin lämpimästä ja kauniista kommentistasi. Ihan herkistyy:)

      Henkinen hyvinvointi on kyllä äärimmäisen tärkeää ja onkin hienoa, että olet löytänyt lajeja jotka kehittää kokonaisvaltaista hyvinvointia. Ihan mahtava kuulla onnellisesta ja tasapainoisesta olotilastasi. Tällaisin ajatuksin on äärimmäisen hyvä lähteä uuteen vuoteen. Saakoon se olla täynnä hyvää oloa, ja niitä leukoja!! :P todellakin ens vuonna se selätetään!

      Tunnelmallista joulua <3

      Poista
  4. Upea liikuntavuosi sulla on ollut <3 Olen ihan samaa mieltä, että tavoitteita kannattaa olla ja ne motivoi eteenpäin, mutta tärkeintä on kuitenkin nauttia siitä mitä tekee :) Sillä pääsee pitkälle, ja liikunta säilyy mukana elämässä! Ihana seurata sun armollista ja rentoa, mutta toden totta päämäärätietoista asennetta! Mahtava mimmi olet :) Tunnelmallista joulunaikaa! Mä kirjoittelen liikuntavuodestani postauksen myös myöhemmin vielä joulukuussa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Karoliina - ihana olet!!:):) Ja näinpä juuri, kun nauttii siitä mitä tekee, säilyy liikunta mukana elämässä.. Eikä liiku vain siksi, että saavuttaisi jotain. Tavoitteet ja tapahtumat toki tuo oman mukavan lisän harrastuksiin:)

      Odottelen myös sun postausta liikuntavuodestasi:) Tunnelmallista joulua ja ihania elämyksiä vuodelle 2015!:)

      Poista
  5. Hieno vuosi sulla ollut kyllä! Tosi monipuolinen! Hienoa pohdintaa myös. Olen niin samaa mieltä tuosta, että se matka on tärkeä myös, ei ainoastaan päämäärä. Oli myös kiva tavata kesällä! Toivottavasti nähdään ensi vuonnakin!?

    Mun liikuntavuosi nyt on ollut mitä on ollut. Mutta muuten vuodessa on kyllä hyvääkin! Kirjoittelen siitä omaan blogiin jossain vaiheessa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Suvi kommentista,oli tosiaan mukava nähdä! Järkätään ens vuodelleki blogimiitti:)

      Luin ajatuksella sun blogia, ja kommentoin kunhan pääsen koneelle. Sen verran paljon nousi ajatuksia, ettei puhelimella viitsi alkaa näpyttää.

      Tunnelmallista joulua, armollista ja levollista vuotta 2015!:)

      Poista
  6. Mahtava Satu :) Ihailen miten rennosti meet eteenpäin etsien omia polkuja ja innostuksia! Oot kyllä kovassa kunnossa, hurjia puolikkaita ja hieno eka maraton!! Eniten lämpenen vuorijuoksusta ja triathlonista, tiiät kyllä ;) Jatka samaan malliin!! Oon mukana seuraamassa täällä! Ps. Oon onnellinen että tutustuttiin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiiitti Hanna, ja todellaki myös minä olen iloinen että tutustuttiin. Löysin sielunsiskon, vanhan säbäilijän, joka syttyy uusille elämyksille, rakastaa luontoa ja on valmis uusiin haasteisiin. Positiivinen monipuolinen liikkuja. <3

      Ja jep, jatketaan samaan malliin:) Jouluiloa ja kivoja hullutuksia uuteen vuoteen!:)

      Poista
  7. Hieno vuosi sulla :). Näitä on kiva lukea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä! Oli kiva fiilistellä vuotta:)

      Hyvää joulua & iloa uuteen vuoteen!

      Poista
  8. Ah tuo toukokuun Mallorcan reissusi, aivan ihana!! Niin hienoa löytää tälläisiä blogeja joissa ollaan myös huumannuttu juoksun riemuun ja liikunnan riemuun ylipäätään! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mallorcan reissu erityisesti oli kyllä ihan ykkösjuttuja tänä vuonna! Tänä vuonna on tosiaan hurahdettu kestävyysurheilulajeihin ihan totaalisesti. Ihan huippua:) Liikunnan riemu onkin se, mikä saa lähtemään lenkille.. ilman minkäänmoista pakkoa tai velvoitetta. Tällä asenteella on huippua jatkaa myös ensi vuoteen!:)

      Poista