lauantai 12. joulukuuta 2015

Viikon treenailuja

Mainitsin taannoin, että syksyllä alkanut sali-innostus lopahti taas hetkellisesti. En ole sellaista sorttia, että saisin motivoitua itseäni pelkästään salitreenin pariin. Salitreenin tarkoituksena on tukea näitä muita harrastuksiani ja toki vahvistaa koko kroppaa sellaiseksi, että pärjää fyysisessä työssäkin. Haen blogeista inspiraatioita erilaisiin treeneihin, ja ehkä kaipailinkin uutta ideaa salitreeniin. Tein syksyn ajan paria saliohjelmaa, joiden toistomäärät vaihtelivat kahdeksasta kahteentoista, ja sarjoja oli kolme tai neljä. Eli ns. perinteistä settiä. Viime viikonloppuna löysin yhden blogin kautta treeniohjelman, joka valmisti vuorikiipeilyyn. Yhdessä ohjelmassa oli maininta 500 penkille noususta 15-20kg:n painavan rinkan kanssa. Tämä ajatus jäi kytemään. Viisisataa toistoa.. laitettaisko toistolukemat salitreenissä ihan uudelle tasolle. 


Niinpä minä suorastaan malttamattomana odottelin maanantaita, jolloin pääsisin salille. Alkuun vähän lämppäsin juoksumatolla ja tein verrytteleviä liikkeitä, kunnes asetuin omaan nurkkaukseeni boxin ja tangon kanssa. Päätin, että teen sata toistoa kerrallaan, jonka jälkeen pidän pienen tauon. Sittenpä aloitin askeltamaan. Tein toistot rauhallisesti. Ajattelin, että tämänkaltainen kestävyystreeni se vasta onkin mukavaa. Mentaalisesti olin jo jossakin vuorilla, ja mietin niitä fiiliksiä vaikeissakin olosuhteissa liikkumisesta. Tarkkana täytyy olla askellusten kanssa, vaikka väsymys iskeekin. Yllättävän kepoisasti kuitenkin askel nousi toisto toisensa jälkeen. Viimeisen setin aikana olin niin yllättynyt siitä, miten ei vieläkään jalat tärissyt joten päätin viimeisellä kerralla tehdä kaksi sataa toistoa putkeen. Ja kyllä, viimeisissä toistoissa jo piti keskittyä, jotta toistot pysyisi puhtaana. Näiden toistojen jälkeen osoitin jälleen itselleni, että kestävyyttä löytyy kintuista, ja päätin haastaa niitä vähän lisää. Kuudensadan toiston jälkeen tuli ajatus tonnin treenistä. Jatkaisin treenaamista vielä satasen seteillä. Ja näinpä valikoin ohjelmaani vielä sata sivuhyppyä, sata askelkyykkyhyppyä, sata haarahyppyä ja sata syväkyykkyä. Tämän treenin jälkeen oli voittajafiilis, hymy korvissa ja yhä vakuuttuneempi siitä, että kestävyys on mun juttu..

Tiistaina mietin näinköhän askel liikkuu laisinkaan, lihasväsymystä oli havaittavissa mutta täydeltä terältä paistava aurinko antoi lisäenergiaa ja päätin nauttia arkivapaasta, joka sattui todella upeaan saumaan. Lähdin juoksentelemaan rentoa pitkää lenkkiä ja huiputtamaan Kuopion korkeimman kohdan. En ollut käynyt Oinosenmäellä aikaisemmin, ja en ollut uskoa, että pienen hiekkatien päästä voisi avautua tämänkaltainen näkymä. Täältä näkyi kauas Puijon tornille asti. Aurinko paistoi, tuuli tuiversi ja maisemat olivat niin kauniit. Mieheni oli vielä laittanut saunan lämpiämään, joten oli suorastaan luksusta päästä saunan lämpöön parin tunnin juoksulenkin päätteeksi. Aikamoisen ihana vapaapäivä. 






Keskiviikkona oli lepopäivän vuoro, jaloissa tuntui kovastikin ja mietin näinkö mies minua hyppyyttää tahallaan penkin päällä kattolamppua asentaessa. Ei enää ihan niin keposasti noustu penkille kuin maanantaina. ;) Torstaina myöskin lepäilin ja tein verrytteleviä avauksia koko kropalle ja venyttelyä. Perjantaina oli puolestaan tunnin käsitreenin vuoro salilla.

Tänään pääsin nauttimaan niistä omista parhaista lajeista. Juoksentelin noin yhdeksän kilometrin lenkin, jonka jälkeen oli vuorossa tunnin uintivuoro. Uintitreenien jälkeen saavuinkin sopivasti kotiin penkkiurheilemaan ja jännittämään suoranaista trilleriä. Suomi taisteli tänään upeasti naisten salibandyn MM-kisojen loppuottelussa. Jännitystä riitti kotisohvalle asti, ikävästi kuitenkin Ruotsi vei jälleen kerran sen pidemmän korren rankkareilla. Mutta upeasti naiset taisteli ja voi olla kyllä ylpeä heidän otteistaan. 


Tämänkaltaisia treenailuja tällä viikolla, onnistuneita ja monipuolisia treenailuja. Huomennakin ehkä jotakin urheilun tynkää tulee harrasteltua, mutta katsotaanpa sitten mikä fiilis huomenissa. :) 
Nyt kuitenkin rentoutumaan kotisohvalle.. Hyvää viikonloppua kaikille! 

Mites teidän viikon treenailut sujuneet?:)

8 kommenttia:

  1. Kuulostipa hyvältä toi sun erilainen salitreeni! Tosi hyvä tehdä treenistä itselleen mielekäs ja hakea siihen inspiraatiota eri paikoista. Vaihtelu on munkin mielestä salilla tosi tärkeää, ettei vaan pääse kyllästymään vaan pysyy mieli virkeänä. Ja kropallekin vaihtelu on parasta ettei ehdi liiaksi turtua samoihin juttuihin. Olisi kiva kuulla jatkossakin mitä uudenlaisia juttuja keksit salilla toteuttaa! :)

    Tämän viikon treenailut on menneet täälläkin hyvin, kaksi salia ja kaksi juoksulenkkiä takana. Tänään olisi tarkoitus käydä vielä pitkällä kävelyllä ja joogata, kun on sopivasti koko päivä aikaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näinpä se juuri on, kroppa tarvitseekin uutta ärsykettä, joten ihan hyväkin että tiettyihin saliohjelmiin kyllästyy välillä, jotta hakee uusia ideoita. Mutta jep, voin jakaa jatkossakin uusia ideoita, mitä mieleen tuleekaan. ;) Sunkin liikkumiset tällä viikolla kuulostaa varsin monipuoliselta!:)

      Iloa viikkoosi!!:)

      Poista
  2. Mahtista! Juuri sellainen treeni on parasta, joka on itselle mielekästä ja tukee omia tavoitteita. Kyllä näillä treeneillä taas vuorien valloittaminen onnistuu ♡ Mun treeniviikkoon on kuulunut 2 salitreeniä, yksi kävelyhölkkä, Cycling sekä jooga :) Sali-innostus on vienyt tilaa aerobisilta treeneiltä, mutta nyt pyrin tekemään pari syketreeniäkin viikossa, ettei ihan mee vain podailulinjalle ;) Kivaa sunnuntaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi, näinpä sitä valmistaudutaan vuorien valloitukseen, josko joskus pääsisi jotakin vuorenhuippua taasen tavoittelemaan:) Mutta hei, onpa mukavan kuuloinen treeniviikko myös sinulla, monipuolista settiä..ja onhan siellä jo nyt vähän aerobistakin:)

      Poista
  3. Toi Oinosenmäki näyttää vierailemisen arvoiselta paikalta, ehkä? ;) Kivoja lenkkimaisemia kyllä siellä on!! Ja muutenkin mukavia treenailuja! Toi salitreeni kuulostaa huipulta.. pitänee kokeilla jotain vastaavaa!! Tulee vähän joku pumppitunti mieleen, jossa toistoja tulee useita satoja.. siihen jossain kohtaan lopahti innostus, mutta tuollasta omaa lihaskestävyyshaastetta olis mukava kokeilla ;)

    Mä olin tämän viikon flunssassa, mutta voi että kun oli kivaa päästä tänään lähimetsään juoksemaan.. nautin täysin rinnoin <3! Metsä, ulkoilma ja pieni hiki, se on mun juttu eniten <3! Miten mieli voikin olla korkealla nyt!!

    Ja voi, harmittaa tosi paljon säbänaisten puolesta, kun kova työ ei taaskaan saanut arvoistansa loppua! Nyt oltiin niiiiiin lähellä :/ Oli kuitenkin ilo huomata, miten upea tunnelma Hakametsässä oli ja kaikki oltiin niin naisten tukena! Urheilua parhaimmillaan <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kaunista oli Oinosenmäelläkin, mutta täytyy nyt pohtia millaisiin paikkoihin teidät haluan viedäkään:) Ja jep, salitreeni oli huippu, eikun kokeilemaan vain. Bodypumpissa tulee tosiaan paljon toistoja, mutta mielestäni vähän turhan ripeästi. Tässä omassa treenissä tuli tehtyä jokainen toisto huolella läpi, ihan syvään asti. joskus tuntuu että pumpissa ei ennätä edes kyykkyyn, kun pitäisi nousta jo ylös:) Mutta toisaalta olis kyllä kiva kokeilla joskus taas pumppiakin.. Välillä kivaa, kun joku kertoo mitä pitää tehdä:)

      Kylläpä se vain flunssan tms. liikkumistauon jälkeen mieli tosiaan virkistyy, kun pääsee happihyppelemään pihalle, joka tuo kyllä minullekin sitä suurinta nautintoa. Ulkoilma on vain niin parasta.

      Ja kylläpä vain Hakametsän tunnelma välittyi kotisohvalle asti!! Oli ihan mahtavaa, ja niin tasaväkistä vääntöä..

      Mukavaa viikkoa ja toivottavasti siellä flunssapöpöt on taltutettu kokonaan!:)

      Poista
  4. Kivan monipuolinen treeniviikko sulla taas ja aivan ihania noi kuvat! :) Täällä "treenit" on vielä toistaiseksi päivittäiset kaksi vaunulenkkiä, mutta nautin niistä kyllä kovasti :) Reilun viikon päästä on jälkitarkastus, jossa toivottavasti saan luvan alkaa tekemään vähän lihaskuntoa! Oikein huutelee nuo käsipainot tuolla jo! :) Kivaa viikkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Päivittäiset kaksi vaunulenkkiähän kuulostaa jo vallan mainiolta:) Ja toivotaan, että jälkitarkastuksen jälkeen pääset sitten laittamaan korttipakkaa kuntoon ja kohti HCR-haastetta. Lueskelin juuri blogisi, huisia! Tsemppiä aherrukseen ja oikein mukavaa viikon jatkoa myös sinne!

      Poista